Svenska talande "betärfolschi"?

Wau, eller e de Wautsi Wau.

Först läser jag i ÖP, som tydligen delades ut gratis till alla svenska hushåll appropå deras 50? års jubileum (grattis!), om "Besök i trendiga Jakobstad..." (jo de va punkt punkt punkt efter rubriken).

Sen Paskakaupunki! dehär.

Jag sku ha hur mycket som helst att säga just nu. Men eftersom jag vill undvika att hamna i arg idag eller på JT`s debattsida, bestämmer jag mig för att hålla käften. Dessutom kanske jag någongång på ålderns höst vill återvända, å då e de nog bäst att jag håller mig i skinnet. Annars blir jag "ho dee som heeda om staan vår på neti".

En sak måste jag ändå bara få lyfta fram lite.

Programledaren går fram till en mamma med barnvagn på gatan. Han frågar henne nåt på finska. Hon blir nolo å frågar om han kan svenska. Han säger nej, och frågar henne om hon kan finska.

Då svarar hon på Larsmodialekt: "Nee ja e från Svärji"

Ja, ni förstår kanske..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0